Sunday, September 25, 2011

TIP: untuk membuat GIGI kembali putih secara semula jadi

1) Lemon dan garam
 
Anda boleh mendapatkan gigi putih cemerlang dengan menggunakan ubat gigi yang diperbuat dari beberapa titis jus lemon ynag telah dicampurkan dengan sedikit garam. Aplikasikan pada gigi dan gosok secara lembut seperti ketika anda sedang memberus gigi. Ini akan membantu menghilangkan tanda-tanda kekuningan atau karat pada permukaan gigi.

2) Kulit limau

Gosok gigi dengan menggunakan bahagian dalam kulit limau. Ia mengandungi unsur pemutih yang sangat lembut sekali gus membantu menghilangkan noda karat pada gigi tanpa membahayakan lapisan gigi.

3) Daun salam

Ambil enam helai daun salam, lalu jemur di bawah matahari hingga kering. Haluskan daun salam tersebut dan tambahkan serbuk kulit limau. Gosok campuran ini pada gigi setiap hari dan lihat hasilnya nanti.

4) Strawberi

Strawberi bukan sekadar buah yang enak untuk dinikmati malah ia kaya dengan vitamin c. Selain itu, ia juga memiliki khasiat untuk membersihkan gigi. Meskipun rasanya manis, buah ini tidak berbahaya bagi kesihatan gigi. Sebaliknya, ia membantu menghilangkan noda karat pada gigi dan membuatnya menjadi lebih putih.

5) Sari epal dan cuka putih
 
Sari buah epal dan cuka putih juga sangat efektif menghilangkah noda karat pada gigi kerana kedua-duanya mengandungi bahan pemutih yang membantu menghilangkan noda dengan cepat. Pun begitu, pastikan anda tidak menggunakannya terlalu banyak kerana kedua-dua bahan ini agak keras dan boleh menyebabkan kerosakan pada lapisan gigi. Selain itu, rasanya juga sangat pahit.

Sealin itu, untuk mendapatkan senyum yang cantik menawan, anda harus rajin memberus gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari. Hindari penggunaan gel atau bahan kimia lain untuk memutihkan gigi. Ini kerana bahan yang terkandung di dalamnya dikhuatiri boleh membahayakan lapisan gigi dan menyebabkan gigi cepat rapuh dan mudah rosak.


Sumber: Majalah Mingguan Wanita (16-22 September 2011)

4 comments:

oldtrafford said...

Nice Tips..

Annerfyoes said...

tq..=)

CayZal said...

lagi tips putihkan gigi..
beli liquid paper..
setiap pagi sebelum mandi letak je liquid paper di gigi dan jangan kunyah apa2 smpi petang..
gerenti gigi anda putih berseri..

*sumber - majalah ujang

Annerfyoes said...

haih cayzal..awk gna ke gitu??hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...