Saturday, September 17, 2011

Siapa rasa dia KERAS KEPALA??

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua..hari ni saya mahu tulis entri berkenaan 'KERAS KEPALA'..siapa ye yang keras kepala??? hmmm..saya juga keras kepala orangnya,hehe..sebab tu la saya nak buat entri tentang ni..selain tu, saya tahu anda semua dan orang yang berada di sekeliling saya juga keras kepala coz biasala kan masing-masing ada ego sendiri..bermula dengan ego lama-lama nanti akan bertukar la jadi keras kepala,huhu...susah kan nak nasihat dan ubah manusia yang keras kepala tapi kalau tak tegur langsung pon tak leh gaj benarnye..cian dia nanti tak sedar-sedar kesalahan diri sendiri untuk berubah jadi orang baik,hehehe..

Ok la malas merapu panjang-panjang..kat sini saya nak kongsi la sikit tentang satu artikel ni "KETEGUHAN HATI vs KERAS KEPALA"..saya jumpa dari page ni (http://www.bcs.org.sg/index.php?option=com_content&view=article&id=365:keteguhan-hati-vs-keras-kepala&catid=45:just-a-simple-thought&Itemid=69)...

Beberapa perbezaan antara orang yang mempunyai keteguhan hati kerana mengetahui apa yang menjadi rencana Tuhan dalam hidupnya dan orang yang memiliki sikap keras kepala:
 
a. Orang yang mempunyai ketetapan hati memulakan perjalanan rohaninya kerana dorongan dari Roh Kudus dan kadangkala mendapatkan peneguhan dari beberapa wali Tuhan yang lain. Orang yang memiliki sikap keras kepala melakukan segala sesuatunyaberdasarkan suatu andaian yang keliru tentang dirinya sendiri.
 
b. Orang yang mempunyai ketetapan hati adalah orang yang selalu mempunyai persekutuan yang hidup dengan Tuhan. Orang yang memiliki sikap keras kepala bergantung kuat dari watak dan keperibadian yang ia miliki.
 
c. Orang yang mempunyai ketetapan hati akan selalu melihat campur tangan Tuhan dalam hidupnya. Orang yang memiliki sikap keras kepala akan selalu menggunakan kemampuannya sendiri untuk dapat menyelesaikan masalah yang ada.
 
d. Ketetapan hati yang kita miliki mengkondisikan kita untuk selalu memerlukan Firman Tuhan dalam hidup kita. Sikap keras kepala yang dimiliki seseorang mengkondisikannya untuk mencari peneguhan dari kata-kata manusia.


Sekian sahaja dari saya untuk entri hari ni..selamat membaca semua!!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...