Wednesday, September 21, 2011

Sayangla IBU kita banyak-banyak ye!!!

Assalamualaikum semua kawan-kawanku yang hensem dan cun..hari ni rasa nak tulis tentang 'IBU' la,huhu..kenapa ye?/ Sebenarnya hari ni aku dan kawan-kawan sekuliahku dah takde benda nak buat..almaklum lah masa dah jadi lapang balik setelah semua assignment di hantar,hehe..(gelak bangga tu), so kami pun beli makanan dan rancang mau nonton muvie..bestnyeeee..muvie yang terpilih ialah 'MARS NEED MOM'..saya rasa anda semua mesti dah tonton kot muvie ni, muvie lama dah kuar ni..rasanya tengah tahun hari tu kalau tak silap saya..takpe la bila kuar pon, yang pastikan saya nak cerita tentang pengajaran dari cerita ni je benarnya,hehe..


Dalam muvie ni..mak seorang budak dari Bumi kena tangkap dengan 'alien' dari planet Mars..sebab 'alien' pilih mak ni coz dia seorang yang bertanggungjawab dan selalu marah anak dia yang lalai dan cuai plus xnak dengar cakap dia,huhu..'alien' rasa mak tu sesuai untuk di ambil sifat dia lalu di pindahkan ke dalam memori robot yang mereka cipta..ni kisah mak dia..kisah budak tu lak, memandangkan mak dia tegas dan selalu marah-marah bila dia buat benda tak betul, jadi satu hari tu dia cakap kat mak dia.."Lagi bagus kalau dia takde mak"..bila mak dia dengar gitu, terus sedih plus kecik hati..sob,sob,sob..

Selepas peristiwa sedih tu..malam tu gak 'alien' datang dah tangkap mak dia, dia sedar dan turut ikut kapal 'alien' tu..bila sampai kat Mars..dia terjumpa dengan seorang penduduk Bumi yang dah lama duk sana, orang tu pon ceritala kisah yang sama berlaku kat dia gak dulu masa kecik..so lepas tu budak tu pon giat berusaha untuk selamatkan mak dia dari 'ALIEN'..

Pengajarannya..janganlah kita suka menyakiti hati ibu kita coz ibu marah tu tanda sayang dan untuk kebaikan diri kita gak benarnya..ibu bukan saje-saje nak marah tanpa sebab..bukan apa, takut kita akan menyesal di kemudian hari setelah apa yang kita lakukan kepada ibu hanya sebab tak suka dia selalu marahkan kita..kita gak tak tahu bila Allah akan menjemput ibu kita pulang kepadanya..takut tak sempat nak minta maaf je, tak kan nak tunggu raya baru nak minta maafkan..jadi kurangkanlah buat salah dengan ibu ye kawan-kawan..

"INGATLAH SEMUA..SYURGA ITU DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU!!!"



2 comments:

EzyFibre said...

sayangilah ibu kita kerana beliau adalah satu satu ibu kandung yang pernah kita ada.

Annerfyoes said...

ya..btul 2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...