Sunday, July 3, 2011

Pangku kepala penjenayah

Haaa..takut tak bila dengar tajuk ni?? Aku takut gak mulanya tapi tak de pape la..nak tau apa cerita di sebaliknya jommmm layan entri ni.....



MADAME TUSSAUD


SELAMA lebih 200 tahun, patung lilin ciptaan Madame Tussaud dikagumi oleh dunia. Dia berjaya memindahkan wajah dan tubuh manusia kepada karyanya sekali gus menjadikan patung-patung itu kelihatan hidup dan bernyawa. Selain patung lilin selebriti dunia moden, tarikan popular lain Muzium Madame Tussaud di London ialah Chamber of Horrors, iaitu seksyen yang mempamerkan kepala mangsa pembunuhan semasa Revolusi Perancis (1789-1799) serta kumpulan penjenayah lain. Madame Tussaud dilahirkan dan membesar di Perancis tetapi karya-karyanya lebih popular di England.
Raja
Semasa mogok melanda bandar Bastille di Perancis pada tahun 1789, kepala de Launay iaitu Gabenor Bastille, yang dipancung dan berada dalam keadaan mengerikan dibawa kepada Madame Tussaud. Pekerja-pekerja mogok itu mengarak kepala gabenor itu bagi menunjukkan kemarahan mereka kepada kerajaan. Namun, disebabkan kepala itu mula membusuk dan mereka pula mahu mempamerkannya dengan lebih lama sepanjang mogok itu, menukarnya ke dalam bentuk patung lilin adalah penyelesaiannya.
Ukiran kepala de Launay hanya permulaan kepada kisah seram kerjaya Madame Tussaud. Semasa Revolusi Perancis, para revolusioner telah memancung beratus-ratus orang bangsawan di tempat hukuman yang dipanggil gilotin. Disebabkan terlalu ramai orang yang dihukum, Madame Tussaud terpaksa mencari kepala rakan-rakannya di bawah timbunan kepala manusia itu. Dia kemudian dipaksa membuat patung lilin mangsa pancung berkenaan termasuk kepala Raja Perancis, Louis XVI dan kakaknya, Marie Antoinette. Dia menyiapkan patung lilin itu sambil memegang kepala yang berlumuran darah itu di atas pangkuannya.
Madame Tussaud sendiri pernah ditangkap dan dipenjarakan atas dakwaan menjadi penyokong golongan bangsawan kerana dia pernah tinggal dan bekerja di istana. Menurut sesetengah sumber, kepala Madame Tussaud bahkan sudah dibotakkan sementara menanti hukuman pancung dijalankan. Mujurlah dia dibebaskan tiga bulan selepas itu. Dilahirkan sebagai Marie Gorshotlz di Perancis pada tahun 1761, rekaan patung Madame Tussaud dibuat sepenuhnya daripada lilin. Kebolehannya itu bermula semasa zaman kanak-kanak lagi apabila dia diajar oleh seorang doktor perubatan, Dr. Philipe Curtius yang juga pakar seni patung lilin. Antara rekaan terkenal Curtius ialah patung Marie-Jeanne du Barry iaitu perempuan simpanan Raja Louis XV yang pertama kali dipamerkan pada tahun 1770.
Pancung

JUSTIN Bieber turut menghiasi Muzium Madame Tussaud di London.


Patung itu masih boleh dilihat hingga sekarang. Apabila Curtius meninggal dunia pada tahun 1794, dia meninggalkan model-model patung lilinnya kepada Madame Tussaud. Marie Tussaud mula membuat patung lilin pada tahun 1777 pada usia 16 tahun. Diperbuat daripada lilin lebah, patung itu boleh diukir di bawah suhu biasa atau dengan menggunakan suhu panas yang rendah. Lilin lebah itu dicampurkan dengan bahan pewarna dan boleh diukir dengan mudah. Patung lilin pertama Madame Tussaud ialah penulis, Francolis Mariet Arouet de Voltaire, yang lebih dikenali dengan panggilan Voltaire sahaja.
Selepas itu, dia mengukir patung ramai manusia berpengaruh termasuk ahli falsafah, Jean-Jacques Rousseau dan salah seorang pengasas negara Amerika Syarikat, Benjamin Franklin. Ukiran kepala yang kebanyakannya berlumuran darah, terus menjadi tarikan di Muzium Madame Tussaud walaupun peristiwa itu sudah lebih dua abad berlalu. Kini, golongan selebriti mengambil alih tempat ahli politik dan kerabat diraja. Antaranya termasuk Michael Jackson, Justine Bieber dan Britney Spears. Patung lilin mereka berjaya menarik begitu ramai pengunjung dari seluruh dunia.
Terima kasih sudi baca entri ni,hehehe...SEKIAN!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...